Commotie rond diëtisten van ‘The Green Happiness’.

Commotie in diëtistenland

Er is veel commotie geweest in de media rond twee diëtisten (nee, ze zijn niet BIG geregistreerd zoals ze zelf aangeven (in de media en op hun website), maar kwaliteitsgeregistreerd, zoals elke paramedicus die alszodanig werkt hoort te zijn. Maar de beweringen die de twee gedaan hebben, hebben wel meer impact in ‘diëtistenland’ dan bijvoorbeeld de uitlatingen van Rens Kroes of het feit dat Fajah Lourens zich voordoet als diëtist met haar boek. Dit zijn afgestudeerde diëtisten met een 4 jarige HBO opleiding. Zoals gezegd kwaliteitsgeregistreerd. Diëtisten van wie je mag verwachten dat ze geen onzin uitkramen. Bijvoorbeeld door te beweren dat ‘een ei de ongesteldheid is van een kip’. Een kip heeft geen baarmoeder en geen menstruatie. Hieronder enkele artikelen over deze openbare discussie onder elkaar gezet:

16 september 2016 NRC door Rinskje Koelewijn:

‘Ik dacht dat we gezond aten’

Ruim 200.000 jonge vrouwen volgen de online voedingsadviezen van The Green Happiness. Oprichters Tessa Moorman en Merel von Carlsberg: „Het lichaam heelt zichzelf, als je het maar de juiste middelen geeft.

Tessa Moorman en Merel von Carlsburg van The Green Happiness: „Wie gemiddeld eet, voelt zich ook gemiddeld.”

Eet u zoals het voedingscentrum u adviseert te eten? Veel groenten, twee stuks fruit, melk en yoghurt, handje noten, minder vlees, vaker vis en weinig vet. En u dacht dat u goed bezig was? Nou, dat bent u niet. Niet echt. U kunt zich veel gezonder, energieker en gelukkiger eten. Als u ánders eet. Beter. Hoe dat moet, denken Merel von Carlsburg en Tessa Moorman te weten, allebei 26 en diëtist, de bedenkers van The Green Happiness. Al ruim twee jaar delen ze hun kennis over „healthy” voeding via Facebook, Instagram, Twitter en Snapchat en ze gaven vier boeken uit, in oplages van vijftigduizend.

Tessa Moorman arriveert als eerste bij Meatless District, een pas geopend vega/vegan restaurant in Amsterdam-West. Lang blond haar, zongebruind en sportief. Ze bestelt een verse gemberthee. Even later komt Merel von Carlsburg. Nog iets langer blond haar, zongebruind en zwanger. Zij neemt een flesje mineraalwater. Zo zittend tegenover me aan tafel lijken ze te zijn weggelopen uit de foto’s die ze dagelijks posten. Ze presenteren zich als twee hartsvriendinnen die samen koken, yogaën, dansen in boho-jurkjes bij zonsondergang. Ze zijn slank, maar niet overdreven dun. Ze zijn mooi, maar niet onbereikbaar knap. Ze zijn de aardige buurmeisjes die het beste met je voor hebben. Van alle plaatjes spat: wij zijn vrolijk, blij en vooral: wij zijn gezond.

 

 

NRC; 19 september 2016 door Hester van Santen

Hoe twee diëtisten ons bang maken voor een gekookt ei

Wat eten we?

The Green Happiness is het zoveelste dieetsucces dat drijft op de angst voor normale voeding.

Pagina’s uit het boek ‘Your 50 Days of Green Happiness’.Fotobewerking NRC

Ze hadden ook voedingstips. „Rijst mag wel met groenten, maar niet met een eiwitrijk product.” Je moet niet noten én avocado én olijfolie eten, want dan „bereikt de glucose je cellen niet”. Zuivel „verzuurt het lichaam”. „De wereld gaat steeds bewuster eten. Straks hoeven we niemand meer wat uit te leggen”, besluiten Moorman en Von Carlsburg het interview. Maar als je van alles beweert over verzurende zuivel en een ban op een avocado-olijfolie-mix, ja, dan heb je toch wat uit te leggen.

De twee zijn de oprichters van dieetbedrijf The Green Happiness. Online hebben de vrouwen 200.000 volgers, die dagelijks life changing recepten en tips voorgeschoteld krijgen, gelardeerd met foto’s van twee levenslustige vrouwen die met een onberispelijk platte buik yoga-oefeningen doen bij bovenmodale zwembaden. TGH verdient aan consulten en de boekenverkoop. Het nieuwste boek, Your 50 Days of Green Happiness, Summer Edition (waarin dat van die oil pulling stond) kost 64 euro.

Keltisch zeezout

In dat boek staan nog veel meer recepten en lifestyle-tips. Als dat oilpullen gedaan is, lezen we, worden de tanden gepoetst met een zelfgemaakte pasta van Keltisch zeezout, baking soda en pepermuntolie. Ontbijten kan bijvoorbeeld met een Mango Chia Pudding van amandelmelk, kokosmelk, chiazaad en mango. Wel uiterlijk om zes uur beginnen met klaarmaken, want de pudding moet zeker een uur stollen.

Het eten dat Moorman en Von Carlsburg propageren is grotendeels plantaardig, met maximaal twee keer per week vis en weinig, liefst geen zuivel en vlees. Wél koolhydraten, maar nooit samen met eiwitrijk eten. Dus vergeet het dat je ’s avonds wegkomt met aardappels, boontjes en een stukje zalm. En denk er niet te licht over, want er is geen kwaaltje of TGH legt het verband met voedsel: een opgeblazen gevoel, hoofdpijn, een „disbalans in de hormonen”, een dunne bovenlip. Zelfs haar dat uit je neusgaten groeit zou erop wijzen dat „je kransslagaders vol zitten met vet en cholesterol”.

Het zoveelste commerciële dieetsucces

Het boek heeft zelfs een lijst met wetenschappelijke bronnen, maar die zeggen niks over neushaar. Dat deert The Green Happiness niet. THG is het zoveelste commerciële dieetsucces dat drijft op de angst van vooral vrouwen voor normale voeding. De Voedselzandloper: eet geen zetmeel, behalve havermout. Rens Kroes: eet geen suiker maar ahornsiroop.

Bij The Green Happiness zijn ze ook erg van de havermout en de ahornsiroop. Verder zitten hun maaltijden vol pompoen, mango, geraspte rode kool en – ook al zo’n foodie-klassieker: spaghetti van courgette. Het is vezelrijk, het is goed voor het milieu, en hun recepten klinken best lekker.

Maar het is ook te karig. Haal maximaal 10 procent van je calorieën uit vet, zeggen de twee: een halve avocado is genoeg voor de hele dag. Een halve avocado! Van het Voedingscentrum mogen we twee hele: maximaal 40 procent van de calorieën uit vet, dat is het officiële advies. Veel eiwit eten dan? Nee, 10 procent van je calorieën uit eiwit zou volgens TGH ruim voldoende zijn. De Gezondheidsraad vindt dat het minimum, en voor veganisten zoals Moorman en Von Carlsburg is het zelfs te weinig.

Het gevolg van die inperking is dus dat de rest van de calorieën, 80 procent, uit zetmeel en suikers moet komen: uit producten als mango, meloen, dadels en kokossuikersiroop. Maar suiker is suiker – dat moest zelfs de Allerhande vorig jaar toegeven, nadat Rens Kroes daar eerst alle ruimte had gekregen om tegen ‘geraffineerde suiker’ te ageren.

Opvallend: eieren mijden

Bovendien beperken Moorman en Von Carlsburg de inname van gezonde voedingsstoffen nog verder. Opvallend: eieren mijden, want anderhalf ei per week geeft vijf keer zo veel kans op darmkanker.Over een eventueel effect van eieren op darmkanker wordt onder epidemiologen al 25 jaar gebakkeleid, en er is geen enkele serieuze voedingsorganisatie die waarschuwt tegen eieren en kanker. Als het effect al bestaat, is het vast niet zo groot als dat van iedere dag worst eten – en zelfs worst geeft maar 18 procent meer kankerrisico.

Moorman en Von Carlsburg wijzen terecht op het gevaar van een te vette, vezelarme en vleesrijke voeding. Maar intussen zou je ten onrechte de indruk kunnen krijgen dat er gevaar schuilt in een gekookt eitje en een boterham met pindakaas.

 

Karine Hoenderdos, diëtist, column van de website www.nieuwsvoordietisten.nl van 26 september

Mag een diëtist nonsens verkondigen?

Karine Hoenderdos

Ze zijn jong, mooi, extreem succesvol én ook nog eens diëtist: de dames van The Green Happiness. Het is haast een sprookje, eindelijk staat de diëtist volop in de schijnwerpers! Maar helaas. Ze verkondigen ook baarlijke nonsens. Daarvoor kregen ze alle ruimte in het NRC en bij RTL Late Night, waarop weer werd gereageerd in het NRC, in talloze blogs, op twitter en met een tekening van Fokke en Sukke.

Ik ga verder niet in op “oilpulling”, filevorming in de darmen en de menstruatie van een kip. Daarover is genoeg gezegd.

Maar er zijn nog twee dingen die ik nu wil weten.

Ten eerste: mag een diëtist nonsens verkondigen? Merel en Tessa hebben overduidelijk niet opgelet bij de lessen biochemie, voedingsleer en anatomie, maar toch (het is een wonder) hebben ze het diploma diëtist ontvangen van de Hogeschool van Amsterdam en staan ze in het kwaliteitsregister. Geeft dat diploma niet de plicht om volwaardige, gedegen, evidence based en betrouwbare informatie te verstrekken? Mag een diëtist een onvolwaardige voeding voorschrijven die op termijn onherroepelijk leidt tot tekorten en gezondheidsproblemen? Is er een wettelijke verplichting om je beroep serieus te nemen, als ook de opleidingstitel diëtist wettelijk beschermd is?

Ten tweede: waar blijft de officiële reactie van de Nederlandse Vereniging van Diëtisten (NVD) of de Diëtisten Coöperatie Nederland (DCN)? Het is namelijk zo dat de beroepsvereniging Tessa en Merel gaat uitnodigen op kantoor voor een goed gesprek en dat wij – en de rest van de wereld – daar waarschijnlijk nooit meer iets van horen.

De beroepsvereniging kiest er dus voor om zich niet te mengen in discussies op social media, niet een ingezonden brief te sturen naar het NRC, niet aan tafel te schuiven bij RTL Late Night, niet een statement op de website te plaatsen. Er komen geen reacties op Facebook, Twitter of LinkedIn. Er is slechts radiostilte en achterkamertjespolitiek. Maar, zo zegt de NVD: ‘We willen hier wel een steviger beleid in maken’.

Dat zal verdorie tijd worden!

Op het ICD hoorden we dat de diëtistenverenigingen van Australië en Canada de social media en journalisten zeer serieus nemen. Zo is er een contactpersoon die altijd telefonisch bereikbaar is voor de pers, 7 dagen per week. Bovendien zijn ze politiek geëngageerd: als er iets speelt in de politiek over voeding, dan reageren ze direct. Ook wordt de media kritisch gevolgd: als er iets niet klopt in de media, dan zullen de diëtistenclubs dat altijd weerleggen. Centrale boodschap is daarbij steeds: de diëtist geeft de juiste en deskundige informatie.

Dat proactieve beleid, dat spreekt mij enorm aan. NVD en DCN, het wordt tijd om de achterkamer te verlaten en de barricade op te gaan!

Mijn eigen conclusie voor u als consument is om u zich steeds af te vragen (ookal gaat dat soms ver), is iets een mening van iemand, of is het bewezen met fundamenteel onderzoek? Wilt u hier advies over, neem gerust contact op.

Vrijblijvend afspreken?

Vul het formulier in en wij nemen contact met u op.