Koolhydraatbeperkt werkt!

Koolhydraatbeperking

Koolhydraatbeperkt eten om af te vallen staat in de belangstelling

Overal hoor je erover. Koolhydraatbeperking i.p.v. een vetbeperking. Letten op suiker en zetmeel en niet op vetten. Tv, radio en kranten besteden er regelmatig aandacht aan. Koolhydraatbeperkt eten is effectiever om af te vallen dat energiebeperkt, zo lijken de ervaringen van de laatste jaren.

Let op vet

‘Let op vet’. Dit was jarenlang een campagnenaam om te voorkomen dat mensen te zwaar werden. Sinds de jaren 60 van de vorige eeuw, is de aandacht altijd gevestigd geweest op het beperken van vetten voor mensen die af willen of moesten vallen. Dit is niet zo raar als je je bedenkt dat 1 gram vet 9 kcal levert en 1 gram koolhydraten (en dus ook suiker) maar 4 kcal. Vet beperken ‘bespaart’ dus het meeste calorieën ofwel energie. In de gedachte ‘ieder pondje gaat door het mondje’ is, of eigenlijk wás het dus logisch dat het beperken van vet het meeste effect zou hebben.

Verschuiving

Maar de laatste jaren is de aandacht aan het verschuiven van het beperken van vet naar het beperken van koolhydraten. Het is een andere, maar als je de achtergrond kent, logische verandering. En deze omslag heeft tijd nodig om door te dringen en de standaard te worden. In het principe van koolhydraatbeperkt afvallen, is het dus verstandiger een stukje kaas met augurk of komkommer te eten, dan een cracker met zoet beleg.

Energiebeperkt eten om gewicht te verliezen

Er zijn talloze methoden om gewicht te verliezen. De ‘energiebeperkte’ manier is gebaseerd op de energiebalans. Eet minder energie met je voeding (in kcal) dan je verbruikt met beweging (in kcal) en je balans slaat door naar verbruik, waardoor je gewicht verliest. Er zullen zeker mensen zijn bij wie dit prima werkt. Maar voor veel mensen is het erg moeilijk dit op lange termijn vol te houden. Sommigen hebben continu een knorrende maag en zijn altijd aan het ‘zoeken’ naar wat ze nu weer eens kunnen eten.

Minder moeilijk

Dit ‘zoeken’ naar eten tijdens een afvalperiode, is bij het loslaten van het letten op de kcal en het aanhouden van een beperking van de koolhydraten, anders. Door verschillende oorzaken heeft vrijwel iedereen minder eetlust. Ik kan de achterliggende oorzaken hiervoor toelichten op het spreekuur. Een van de methoden is uitgelicht in een aparte subpagina ‘Grip Op Koolhydraten’. Dit is ontwikkeld door Yvonne Lemmers en haar uitspraak die ik erg treffend vind, is: “Je gaat van eetLUST naar eetRUST” door het minderen van de koolhydraten en het opschroeven van je inname van vetten en eiwitten. Het afvallen is minder moeilijk.

Andere manieren

Ik vind het belangrijk dat iedereen die op deze manier aan de slag wil gaan om gewicht te verliezen, al dan niet in combinatie met diabetes mellitus type 2. Daarom wil ik tijdens de consulten met iedereen op zoek naar welke methode bij díe persoon past. Naast de GOK ofwel Grip Op Koolhydraten methode, zijn er nog veel meer namen van methoden, allemaal gebaseerd op hetzelfde: Het beperken van de koolhydraten. Zo heb je Harriët Verkoelen (‘De wet van Harriët’ en ‘Écht afvallen doe je zo!’ zijn boeken van haar), LCHF (Low Carb, High Fat), eiwitdieet, Oanh’s Kitchen, Methode van inetrnist Hanno Pijl en diëtist Karine Hoenderdos, te lezen in hun boek ‘Diabetes Type 2? Maak jezelf beter!’.

Interessante links over dit onderwerp

Hieronder de links naar deze series en documentaires, evenals een fragment uit Pauw met mensen uit Leende, een dorp dat op advies van een sport- en huisarts massaal afviel door middel van dit principe.

De site van Keer Diabetes Om.

Link naar documentaire Keer Diabetes Om

Artikel over opkomst methode koolhydraatbeperking

De site van ‘Hoe word je 100’?

Link naar uitzendingen ‘Hoe word je 100?’

Link naar fragment aflevering van Pauw, Koolhydraatbeperkt dorp ‘Leende’

Site van Harriët Verkoelen

Site van Yvonne Lemmers: Grip Op Koolhydraten

Leende, info voor de dorpsbewoners ‘Gezonddorp’

Boeken verkrijgbaar bij Eten Met Verstand

De boeken van Oanh’s Kitchen, Yvonne Lemmers, Harriët Verkoelen en Diabetes Type 2? Maak jezelf beter! van internist Hanno Pijl zijn verkrijgbaar bij Eten Met Verstand.

Meer weten over koolhydraatbeperkt eten?

Vul het formulier in en ik neem contact met u op.