Voortschrijdend inzicht leidt tot nieuwe adviezen.

Veranderingen in adviezen door veranderende wetenschappelijke inzichten

De wetenschap gaat voort en ook op het gebied van de diëtetiek komen er steeds nieuwe inzichten. Daarmee veranderen ook de adviezen van bijvoorbeeld de gezondheidsraad. Niet iedereen heeft dezelfde mening over deze adviezen en veel kunnen ook weer anders worden uitgelegd. Het is daarom ook steeds zoeken naar wat bij iemand past en ook wat het beste is voor het betreffende individu. Generaliseren is in de diëtetiek niet echt mogelijk.

Je gaat van het ene uiterste naar het andere, vaak op één dag. Van een eiwitbeperking i.v.m. nierproblemen, naar een eiwitverrijking bij doorligwonden. De ene keer raad ik het extra gebruik van vitamine C bij ijzerrijke voeding af, om de opname van ijzer te remmen bij ijzerstapelingsziekte. De andere keer adviseer ik exact het tegenovergestelde. Extra vitamine C om de opname van ijzer juist te bevorderen bij bloedarmoede. De dieetadviezen zijn daarom altijd zeer persoonlijk.

‘Er is geen bewijs dat gezonde mensen moeten minderen met zout’

Sommige, algemene voedingsadviezen bestaan ook. Maar ook deze zijn aan veranderde inzichten onderhevig. Vandaag was het in het nieuws dat het niet nodig is om zout te beperken voor gezonde personen. De huidige aanbeveling van de Gezondheidsraad is maximaal 6 gram zout per dag. Maar nu wordt duidelijk dat dit niet wetenschappelijk is onderbouwd als advies voor gezonde mensen. Dat betoogt prof. dr. Frits Muskiet, emeritus hoogleraar aan de Rijksuniversiteit Groningen, in een artikel. Sterker nog: volgens Muskiet ligt de optimale zoutinname voor gezonde volwassenen hoger dan 6 gram per dag.

Te weinig zout is ook niet gezond

Een recente studie vindt als optimale zoutinname 11,5 gram per dag. Dit geldt dan voor zowel mensen met als zonder hoge bloeddruk. Een lagere inname ging bij beide groepen gepaard met een hoger risico op hart- en vaatziekten en sterfte. Alleen bij de mensen met hoge bloeddruk ging ook een hogere zoutinname gepaard met een hoger gezondheidsrisico. Volgens Muskiet is ook niet aangetoond dat het minderen in het gebruiken van zout de kans op hart- en vaatziekten verkleint.

Zoutgevoeligheid

Minderen met zout is volgens Muskiet wél goed voor mensen die zoutgevoelig zijn. Zoutgevoeligheid komt voor bij 2 op de 3 mensen met een hoge bloeddruk. Ook mensen met onder andere diabetes en chronische nierziekten zijn vaak zoutgevoelig.

Nitraat

Een ander voorbeeld van een aangepast algemeen advies kwam vandaag weer ter sprake tijdens het spreekuur. Alle beperkende adviezen voor de consumptie van nitraatrijke groente zijn een aantal jaar geleden al opgeheven. Dat betekent dat consumenten niet meer hoeven te letten op hoe vaak ze per week nitraatrijke groente als spinazie of sla eten. Ook de combinatie van nitraatrijke groente met vis mag weer.

Het Voedingscentrum trok zijn eerdere adviezen in op basis van een risicobeoordeling van de Nederlandse voedsel- en warenautoriteit. Uit de herziene analysegegevens blijkt dat de consumptie van nitraatrijke groente een verwaarloosbaar risico vormt voor de gezondheid. En de combinatie van nitraatrijke groente met vis mag weer. Dit omdat de hoeveelheid gevormde nitrosamines veel te klein blijkt voor gezondheidsrisico’s.

Overgebleven beperkende adviezen omtrent nitraat

Er blijven 2 beperkende adviezen over. Dagelijks gebruik van bietensap(concentraat) raadt het Voedingscentrum af. Het bevat een hoge dosis nitraat en kan met de normale inname zorgen voor een toename van het schadelijke nitrosamine. Daarnaast wordt het gebruik van water uit privébronnen voor het aanmaken van flesvoeding afgeraden. Dit water kan verhoogde concentraties nitraat bevatten en dat is juist voor baby’s nadelig.

Dit advies is in 2014 al aangepast, maar het beeld blijft dat nitraat, vooral in combinatie met vis leidt tot een verhoogde nitrietwaarde, erg gevaarlijk kan zijn. Mensen durven dan veel minder bladgroenten te eten. Een misverstand dat dus erg jammer is, want als je houdt van sla, eet het volop!

Vragen? Stel ze!

Diëtistenverstand Eten Met Verstand houdt alle nieuwe richtlijnen zo goed mogelijk bij. Vragen, onduidelijkheden tegengekomen in de media? Vraag het en ik zoek het uit.

Vrijblijvend afspreken?

Vul het formulier in en wij nemen contact met u op.